Pages

My summer reads

Books, the cheapest vacation you can buy!

Deze zomer ga ik niet op vakantie maar onderstaande boeken nemen mij onder andere mee naar Zuid- Afrika en New York! Mijn summerreads verschillen behoorlijk van elkaar. Er liggen zoveel boeken, ongelezen op mijn nachtkastje dat de keuze best lastig was. Maar hieronder mijn zomerleeslijst.

Boek trevor Noah zuid afrika1. City of Girls by Elizabeth Gilbert
Dit boek is voor mij de page turner voor op het strand of in mijn geval de page turner voor in de tuin wanneer de kinderen slapen of mij tien minuten even met rust laten. Ik ben bijna op de helft en dat is best een prestatie. Ik hou van verhalen die geschreven zijn in een vorm waarin de hoofdpersoon het verhaal vertelt aan een volgende generatie. Vivian Morris vertelt over haar theaterleven in New York aan de dochter van een oude geliefde die zich afvraagt wat Vivian betekende voor haar inmiddels overleden vader. New York en theater blijft een mooie combinatie. Ik ben nog niet bij 'het schandaal' aangekomen dus keep you posted!

Samenvatting
New York, 1940. De negentienjarige Vivian Morris heeft het eerste jaar van de universiteit niet gehaald, en haar ouders besluiten dat ze bij haar tante in New York moet gaan wonen. Haar tante is de eigenaar van de Lily Playhouse, een roemrucht maar vervallen theater in Manhattan. Vivian voelt zich meteen thuis in de extravagante en onconventionele wereld van acteurs en showgirls. Ze mag achter de schermen werken en de kostuums ontwerpen, maar als ze een schandaal veroorzaakt staat haar wereld op zijn kop en zal ze pas jaren later alle gevolgen

2. Born a Crime by Trevor Noah
Het verhaal van een kind van een donkere moeder en een blanke vader spreekt mij altijd aan. Als een kind van een gemixt stel is het altijd uitnodigend om over mensen te lezen die op jou lijken en misschien wel iets verwoorden waarvan jij niet wist dat je het nodig had. Zijn we niet allemaal opzoek naar herkenning? Ik moet mijn moeder al twee jaar missen, zij was de ultieme boekenliefhebber, er lag altijd een boek op de salontafel. Ze las wel alleen maar Engels. Born a crime kreeg ik van mijn vriendinnen op de sterfdag van mijn moeder (natuurlijk de Engelse versie). In het boek wordt meerdere malen benadrukt hoe belangrijk taal is in het leven. Een passender boek hadden mijn vriendinnen niet kunnen geven. Mijn moeder heeft Engels gestudeerd en de kracht van taal is mij al heel vroeg duidelijk gemaakt.

Samenvatting
Trevor was born to a white Swiss father and a black Xhosa mother at a time when such a union was punishable by five years in prison. Living proof of his parents’ indiscretion, Trevor was kept mostly indoors for the earliest years of his life, bound by the extreme and often absurd measures his mother took to hide him from a government that could, at any moment, steal him away. Finally liberated by the end of South Africa’s tyrannical white rule, Trevor and his mother set forth on a grand adventure, living openly and freely and embracing the opportunities won by a centuries-long struggle.

Born a Crime is the story of a mischievous young boy who grows into a restless young man as he struggles to find himself in a world where he was never supposed to exist. It is also the story of that young man’s relationship with his fearless, rebellious, and fervently religious mother—his teammate, a woman determined to save her son from the cycle of poverty, violence, and abuse that would ultimately threaten her own life.

3. Ze noemden me duivelskind van Michaela de Prince
Dat moment dat je in de (te lange) rij bij de kassa in de supermarkt staat en ongeduldig wordt maar dat probeert te verbergen door 'rustig' de stapel pocketboeken te bekijken en dat je oog op dit verhaal valt. En jij degene met 'haast' nu de rij ophoudt omdat je de eerste paar bladzijdes aan het lezen bent. Oops I did it again.
Een paar weken voordat mijn oog op 'Ze noemden me duivelskind' viel, had ik een interview met Michael de Prince gelezen in het magazine JAN. Ze vertelde in dit interview over haar leven. Een leven dat van een afstand op een 'sprookje' lijkt maar dat verre van is. Haar verhaal is me bijgebleven en ik liet me dan ook graag verleiden door de goedkope maar kennelijke doeltreffende marketing van de supermarkt; Leg de sterk afgeprijsde boeken bij de kassa vol in het zicht van de klant.

Samenvatting
Michaela DePrince werd in 1995 geboren in het door een bloedige burgeroorlog geteisterde Sierra Leone. Als haar vader door rebellen wordt vermoord en haar moeder aan ondervoeding sterft, wordt Michaela in een weeshuis geplaatst. Daar noemen ze haar duivelskind door de witte vlekken op haar huid. Ze wordt verwaarloosd en mishandeld, totdat een Amerikaans echtpaar haar op vierjarige leeftijd adopteert. Michaela blijkt maar één wens te hebben: ballerina worden. Haar adoptieouders stimuleren haar liefde voor ballet en laten haar les nemen. Michaela blijkt een natuurtalent en vecht zich in de harde en door vooroordelen gekenmerkte wereld van ballet een weg naar de top. Ze noemden me duivelskind vertelt op indrukwekkende wijze hoe Michaela DePrince uitgroeit van oorlogswees tot beroemd ballerina.


4. New American Best Friend by Olivia Gatwood
Een dichtbundel mag niet ontbreken in mijn summerreads. Ik hou ervan om poezie letterlijk bij me te hebben. Vaak gaat de bundel van het moment dan ook in mijn tas zodat ik op elk gewenst moment op de dag even kan bladeren en de gedichten opnieuw kan lezen om er telkens iets nieuws in te ontdekken. Olivia Gatwoord ontdekte ik een aantal jaar geleden op het internet. Ze schrijft niet alleen heel mooi maar is een erg getalenteerde performer. Ik ken haar van Youtube en haar optredens zijn altijd vol kracht. Spoken word of onder welk kopje je het ook wilt onderbrengen, ik vind haar op het podium fantastisch. Ik was bang dat het lezen van haar gedichten misschien niet zo bijzonder zou zijn als naar haar kijken wanneer ze haar gedichten opdraagt maar niets was minder waar.
New American Best Friend heb ik zelfs al meerdere keren gelezen en de gedichten over meisjesvriendschappen, zomers, jongens, mannen, tijd en herinneringen passen bij elke zomer en dus ook bij deze. Binnenkort verschijnt een nieuwe dichtbundel van Olivia Gatwood. Ik kan niet wachten maar tot die tijd blader ik nog even in New American Best Friend.
SHARE:
© The Book Party
Blogger Templates made by pipdig